Tilbake til E-post bloggen

Businessplaner for Happy Business og min e-postkanal i 2023

business e-postmarkedsføring e-postmentor virtuell assistent Dec 06, 2024
Kvinnelig virtuell assistent og e-postmentor sitter med pc-en på hjemmekontoret og skal lage en strategi for e-postmarkedsføringen og bedriften sin.

Nytt år og nye muligheter. Er det ikke det det heter? I denne artikkelen vil jeg fortelle om hva som er intensjonen for Happy Business og min e-postkanal i 2023. Målet mitt er at du skal kunne finne inspirasjon til arbeidet med å utvikle din egen e-postmarkedsføring, for å komme nærmere målet om å selge med e-post.

 

Utgangspunktet for businessen og e-postkanalen min

Selv om det er et nytt år, starter du ikke helt fra scratch. Når planene skal legges så må du ta utgangspunktet i det du har.

For min del så var 2022 året hvor jeg landet mye i Happy Business. Hvilke produkter og tjenester jeg vil tilby og hvordan jeg ønsker å utvikle min e-postkanal. Fjoråret handlet også om å gjøre justeringer på hvordan jeg ønsker å drive bedriften min og skape mer bevissthet på hva som er godt og viktig for meg personlig.

Vi vet jo alle at om du ikke har det bra med deg selv, er det heller ikke lett å skape gode resultater i businessen. Kræsjlanding er ikke noe å trakte etter. Det at jeg selv er den viktigste i livet mitt var noe jeg erfarte da jeg ble alvorlig syk tilbake i 2009. Noen ganger er det fort gjort å glemme seg selv. I 2023 vil jeg ha stort fokus på å ta vare på meg selv, mens jeg bygger opp bedriften min.

 

Tjenester

Jeg kommer til å fortsette å tilby tjenester som virtuell assistent og e-postmentor.

Å kunne hjelpe gündere å bruke sin e-postkanal er en viktig oppgave for meg som VA. Å være med å bidra til at du kan få maks ut av potensialet i bedriften din. Alt for mange prioriterer bort akkurat denne oppgaven i en travel hverdag. Andre utfordringer mine kunder kjenner på er mangel på kreativitet og evnen til å formidle skriftlig. Ordene stopper opp før de kommer på skjermen.

Når jeg jobber 1-1 på denne måten benytter flere seg også av muligheten til å diskutere strategiske valg og få levert ferdigskrevne e-postsekvenser.

Som eier av en liten bedrift vet jeg hvor viktig det føles å ha kontroll på businessen. Aller helst vil du gjøre alt selv, men økonomi spiller selvsagt en rolle når dette blir valget. Det koster tross alt mer penger å få andre til å gjøre jobben.

Som e-postmentor er mitt mål å hjelpe kundene mine å bygge sin unike strategi for sin bedrift. I e-postmarkedsføring skal alle gjøre de samme tingene; bygge e-postliste, skrive e-poster, promotere og selge, men hver bedrift må gjøre det på en måte som treffer sin målgruppe. Her finnes ingen copy - paste strategi. Dette er fokuset når jeg jobber 1-1 med mine mentorkunder og selvsagt i E-post Akademiet.

Det er nesten ikke noe som er mer tilfredsstillende å få på plass ting som du har gått å tenkt på i en evighet, eller få hjelp til noe du ikke har klart å finne ut av deg selv. Dette er tanken bak VIP dag og KAOS kontroll. Noe kan fikses på en time (KAOS kontroll), mens andre ting klarer vi på en dag (VIP dag). Begge disse tjenestene har som mål at du skal få ordnet noe i din e-postkanal som har stått på ønskelisten lenge.

Spice Up er det siste tilskuddet i tjenestetilbudet mitt som kom til helt på slutten av 2022. Dette er en samarbeidstjeneste som jeg har sammen med Nora Egeberg, og ikke bare gir denne tjenesten et løft og boost i markedsføringen for kundene som velger denne tjenesten. Den har også blitt et ekstra krydder i samlingen min av tjenester, som gjør at jeg kan bidra til at hele din markedsføring får en rød tråd, fra sosiale medier til e-post. Og at du gjennom historiefortelling og en plan for innholdet blir mer kreativ, og får mer motivasjon og glede i arbeidet med markedsføringen din.

 

Businessplaner

Jeg skvatt nesten der jeg satt i kontorstolen da jeg summerte opp budsjettet mitt for de ulike tjenestene mine. Et lite sekund snek det seg inn tvilende tanker i hodet mitt, men etter en prat med både mannen min og økonomisk veileder, la jeg de bort. Det er umulig om du ikke prøver, og prøve har jeg tenkt å gjøre.

Hvis jeg sammenligner med omsetningen jeg hadde i fjor, er årets mål en øking på 40%.

Heftig, ja, men så sinnsykt kult om jeg klarer det. Det betyr ikke at jeg må jobbe nesten dobbelt så hardt. Jeg skal jobbe smart.

Et av de grepene jeg skal gjøre, er å ha fokus på vekst i min e-postkanal. På mange måter. Jeg har satt et mål om å øke størrelsen på e-postlisten med 50%. Det betyr at jeg må bruke mine freebies mer aktivt. Jeg vil også lage flere nye opt-ins som du kan glede deg til.

I tillegg til dette skal jeg fortsette den gode jobben jeg gjør (ja, den er god og jeg våger å si det) med å skrive ukentlige nyhetsbrev som har innhold som treffer leserne mine. Og så skal jeg få på plass flere automatiseringer gjennom flere e-postsekvenser.

I løpet av året skal jeg også teste ut annonsering. Det er noe jeg har brukt lite i businessen, og i hvert fall ikke strategisk. Som med all markesføring, så må det også her prøving og feiling til, så det er vanskelig å si om det vil hjelpe meg til å skape vekst, eller om det bare blir noe som tapper kontoen min for kroner og øre i 2023.

 

Mer salg gjennom min e-postkanal

For å klare å øke omsetningen må jeg selge mer. Enkel matematikk. Men hvordan skal jeg klare det?

Helt ærlig, så har jeg hatt frykt for å selge. Det er ikke noe jeg har snakket om så mye tidligere. Ikke høyt i hvert fall. Og om jeg har åpnet meg, så har det vært for coachen min. Det har jeg tenkt å endre på, for det er et viktig tema, og det vil komme et blogginnlegg om dette etterhvert.

Intensjonen min er å øke salget mitt gjennom min e-postkanal. Målet mitt er å øke konverteringen min (at flere kjøper når jeg selger), men jeg skal også selge oftere enn det jeg har gjort tidligere.

 

Markedsføring

For meg så handler også salg om mer enn det kundene mine betaler for tjenestene jeg gjør. Markedsføring er også salg. Før noen i det hele tatt kan kjøpe tjenester av meg, må de finne meg. Og det holder ikke med det. De potensielle kundene må også få tiltro og tillit til meg, før de tar steget og blir mine kunder.

Min hovedkanal for markedsføring på sosiale medier er instagram. For å nå ut til nye og enda flere ønsker jeg å prøve ut nye kanaler. Jeg har smått begynt å teste ut LinkedIn og planen er å prøve meg på YouTube etter sommeren.

Denne bloggen er selvsagt også et verktøy for å skape mer synlighet. Målet mitt er at det jeg deler her både skal være til inspirasjon, men også for å gi deg kunnskap og konkrete tips og råd som du kan ta med deg i arbeidet med din bedrift og din e-postkanal.

Dette året vil jeg som tidligere snakke og skrive mye om e-postmarkedsføring. Andre tema jeg vil ha fokus på er kvinner med helseutfordringer i business (som du kanskje vet så er jeg i dag delvis uføre) og ulike tema knyttet til utvikling av egen bedrift.

Helt til slutt vil jeg at det er første gangen jeg deler mine intensjoner og businessplaner i et blogginnlegg, men jeg håper at dette er noe du kan finne inspirasjon i. Det å se hvordan andre tenker og gjør er noe jeg synes er spennende, og det som er så fint er at du kan plukke med deg det du synes er verdifullt for deg, din bedrift og din e-postkanal.

Jeg håper at 2023 blir som du drømmer om, og jeg heier masse på deg! Og vit at jeg er her for deg om du ønsker å lage gode mailer og smarte strategier for e-post for å få flere kunder.

 

Mitt ord 2023: dans - basert på min strategiplan