Tilbake til E-post bloggen

Skrivesperre på nyhetsbrev? 3 måter å jobbe på som gjør det enklere å skrive e-poster.

e-postmarkedsføring innhold nyhetsbrev Dec 06, 2024
Kvinnelig e-postmentor sitter på kafe og skriver en bloggartikkel om hvordan du kan skrive innhold i e-poster og nyhetsbrev som skaper salg gjennom e-postmarekdsføring

Det er ikke til å stikke under en stol - det å levere nyhetsbrev over lengre tid er viktig for å skape kontinuitet i markedsføringen, men det går ikke alltid på skinner. Noen ganger vil kreativiteten forsvinne, og det å levere engasjerende innhold føles vanskelig. I dette blogginnlegget finner du 3 ulike tilnærminger du kan bruke når du skal skrive e-poster. Ved å prøve ut disse vil det kanskje bli både gøy og enkelt å skrive nyhetsbrev igjen?

Enten du er nybegynner på e-post eller er erfaren markedsfører, er jeg sikker på at ved å prøve ut noen av disse effektive metodene, vil gjøre jobben med å skape nyhetsbrev som engasjerer, både effektiv og kreativ.

Jeg anbefaler deg å prøve ut alle, slik at du kan gjøre dine egne erfaringer rundt hva som passer deg. Vi har jo alle våre preferanser, for hvordan vi liker å jobbe, og du vil kanskje tenke at dette ikke er noe for meg. Jeg utfordrer deg likevel til å teste ut. Kanskje du finner en ny favoritt?

Når det er sagt, tror jeg også at det er en ting ofte setter en brems på kreativiteten vår: å gjøre det samme hele tiden. Derfor kan det også være en ide å bruke disse metodene sammen. Ikke samtidig, men i perioder.

Ved å jobbe med innholdsproduksjon på ulike måter, unngår du å gå i et spor, som gjør at det til slutt stopper opp.

 

Langtekstdokument: En solid basis

Dette var en metode jeg lærte i starten av min gründerkarriere, og er en måte å jobbe på som ga meg en skikkelig digg følelse! For når du skriver et langtidsdokument vil du se at du sitter med innhold til maaaange nyhetsbrev 😍

Fordeler med denne måten å skrive på:

  • Konsistens: Gir et helhetlig og sammenhengende innhold over tid.
  • Effektivitet: Spar tid ved å bruke deler av samme dokument for flere nyhetsbrev.
  • Dypdykk: Gir mulighet for å gå dypere ned i større tema og emner.

Når du jobber på denne måten, velger du deg ut et tema du skal ta for deg. Du skal ikke tenke på struktur eller organisering når du skriver, men heller bare ha fokus på å skrive ned alt du tenker og som du synes hører til eller er viktig. På en måte kan vi si at du tømmer deg for alt du kan og vet om dette temaet. Om du har behov for å strukturere teksten når du er ferdig, kan du selvfølgelig gjøre det.

Nå har du et slikt omfattende dokument om et aktuelt tema, kan du bryte det ned i mindre deler og bruke disse delene i nyhetsbrevene dine over tid.

Smart, ikke sant!?

Dette gir deg mulighet til å holde innholdet konsistent og sørger for at du dekker alle relevante områder knyttet til temaet. Å lage et slikt dokument kan også hjelpe deg med å holde en rød tråd i innholdet ditt, som vil kunne holde på engasjementet hos leserne dine.

Har du lest dette blogginnlegget?: Skap magi i innboksen: 3 måter å skrive engasjerende e-poster på.

 

Ukentlig tema: Variasjon med fokus

En annen tilnærming er å bruke ukentlige temaer for nyhetsbrevene dine. Denne metoden gir deg muligheten til å holde innholdet variert og relevant samtidig som du fokuserer på spesifikke emner hver uke.

Fordeler:

  • Variasjon: Holder innholdet friskt og engasjerende med ulike temaer hver uke.
  • Fokus: Gir en tydelig struktur og retning for hva innholdet skal handle om.
  • Engasjement: Tillater deg å dykke dypere i spesifikke emner og gi mer verdi til leserne.

For å forklare litt nærmere: Se for deg at du velger ut 4 ulike tema du ønsker å fokusere på i nyhetsbrevene dine. Det betyr at du har ulikt fokus hver uke i løpet av en måned.

Om du for eksempel er interiørdesigner kan du dedikere hver uke til tema som “ Små romdesign”, “Fargekombinasjoner”, “Belysningstips” og “System og orden”.

Dette gir leserne dine en forventning om hva de kan lære i hvert nyhetsbrev og gjør at innholdet ditt blir mer strukturert og lettere å følge.

Når du skaper innhold på denne måten opplever jeg som motiverende, fordi det skaper ikke bare variasjon for leserne, men også en variasjon for deg som skal skrive disse e-postene. Selv synes jeg også at det gjør det enkelt å skape innhold for en lengre periode, ved å se for meg 4 ulike serier med innhold.

Ser du det for deg?



Er du en av de som stadig utsetter det å skrive nyhetsbrev, inviterer jeg deg til å bli med på “E-post timen”. Her møtes gründere og små bedrifter digitalt en gang i uken for å skrive e-poster. Det å ha en avtale med andre, virker forpliktende, og gjør at du får jobben gjort 😉

 

Batching: Effektiv tidsstyring

Skal du være effektiv, er batching en genial metode å ta i bruk. Ved å skrive flere nyhetsbrev i en enkelt arbeidsøkt, sparer du ikke bare tid, men lar deg også jobbe mer fokusert og effektivt.

Fordeler:

  • Tidsbesparelse: Reduserer tiden brukt på å sette seg inn i arbeidsmodusen hver uke.
  • Konsistens: Sikrer at innholdet er sammenhengende og godt koordinert.
  • Planlegging: Gir en oversiktlig fremdriftsplan for kommende nyhetsbrev.

Denne måten å jobbe på bruker jeg oftest når jeg lager innhold for en kampanje eller lansering. Å dedikere tid til å skrive flere nyhetsbrev samtidig gir en god arbeidsflyt, og jeg synes selv at jeg får en bedre flyt og sammenheng i hele e-postkampanjen.

Det er også en digg følelse å kunne legge inn e-postene og klargjøre dem for automatisk utsending. Hva er bedre enn å kunne si “JOB DONE” i god tid før deadline 🤩?

 

Strategisk planlegging: relevant uavhengig av metode

Uansett hvilken metode du velger, er det viktig å ha en strategi for innholdet i dine nyhetsbrev. Å lage en strategiplan kan være til stor hjelp, da dette gir deg en plan for hva slags innhold du skal produsere og når det skal sendes ut.

Les mer om hvordan du lager en strategiplan her.

Fordeler:

  • Organisering: Gir oversikt over hva som skal produseres og når.
  • Effektivitet: Hjelper med å planlegge fremover og unngå stress.
  • Forbedring: Bruk av analyseverktøy gir innsikt i hva som fungerer og hva som kan forbedres.

En strategiplan hjelper deg med å holde oversikt over temaene dine og sørge for at du har en rød tråd i innholdet ditt. Husk også at en slik plan ikke bare kan brukes når du skal skrive e-poster. Den vil også fungere som en plan for det du leverer på alle dine markedsføringkanaler, om det så er sosiale medier, podcast, blogg, youtube osv.

Å mestre kunsten å skrive engasjerende nyhetsbrev handler ikke bare om å finne den rette metoden, men også om å være åpen for å eksperimentere og tilpasse seg. Ved å prøve ut ulike måter å jobbe på, kan du finne den metoden som fungerer best for deg og din målgruppe. Om det er å bruke en av disse metodene, eller en kombinasjon.



Du kan for eksempel først lage et langtekstdokument, og bruke dette som utgangspunkt om du ønsker å batche nyhetsbrevene dine senere, eller finne måter å bruke den lange teksten til de ulike temaene du har valgt for de ulike ukene, om du har valgt å organisere innholdet på den måten.

Hva som fungerer best for deg, finner du først ut når du har prøvd dem ut.

Så kom i gang med å skrive, det er tross alt det viktigste 😉. Og husk at det å finne den perfekte balansen mellom planlegging og fleksibilitet kan være nøkkelen til å skape nyhetsbrev som virkelig treffer.

 

Invitasjon: Bli med å skriv nyhetsbrev sammen med meg og andre gründere i E-post timen hver fredag. Å ha en fast avtale hver uke, virker forpliktende, og sørger for at du får jobben gjort! Du kan melde deg på her.