Tilbake til E-post bloggen

Slik skal jeg gjøre 2024 til et SMART år

business mål Dec 06, 2024
Kvinnelig virtuell assistent hjelper gründere og små bedrifter med smarte strategier for e-postmarkedsføring

Høres det smart ut? Å bli smartere? Det er i hvert fall målet mitt for 2024.

Hvert år pleier jeg å velge et ord som skal lede meg gjennom året. I år er det SMART.

Ordet kom til meg en gang i løpet av høsten. Jeg skrev det ned på en post-it lapp på pulten min nesten før jeg hadde tenkt tanken ferdig. Det var ikke nødvendig å tenke seg om en gang. Jeg visste med en gang at dette var det rette ordet.

Når SMART skrives med store bokstaver, pleier de fleste å forbinde dette med smarte mål. Da er det slik at hver bokstav har en bestemt betydning.

S står for "spesifikt" og M for "målbart". Når vi kommer til A, så er det ganske mange ulike ord som brukes. Kanskje i mangel på et treffende norskt ord? På engelsk bruker de achievable. Når du oversetter det til norsk, betyr det oppnåelig, men jeg har også sett bruk av ord som “attraktive” og “ambisiøse”. De siste bokstavene R og T står henholdsvis for “realistisk” og “tidsbestemt”.

Personlig liker jeg den måten å tenke på, fordi det konkretiserer det du jobber mot og gir deg noen rammer som hjelper deg på veien. Jeg kommer ikke til å bruke SMART på denne måten, og i dette blogginnlegget vil jeg fortelle hvordan jeg vil definere dette ordet i 2024.

 

Min definisjon på SMART

Da jeg begynte å evaluere ting i businessen min i fjor tenkte jeg tanken: "Jeg må jobbe smartere”. Akkurat hva som gjorde at denne tanken kom, husker jeg ikke spesifikt. Mest sannsynlig var det flere ting.

Mer effektiv bruk av tiden, automatisere flere prosesser, raskere vekst…

Kanskje dette er punkter du kan kjenne deg igjen i?

Så hvordan skulle jeg klare å jobbe smartere?


Underveis i evalueringsprosessen fant jeg flere konkrete ting jeg hadde behov for å ta fatt i, og det var da ideen om min versjon av SMART begynte å ta form. Hva om jeg kunne lage min egen variant? Å sette mine egne ord på hver bokstav.

For at dette skulle gi mening for meg og bli kraftfullt, har jeg brukt god tid på å forme mitt smarte mål. Jeg har hatt mange aktuelle ord på hver bokstav, men nå kjenner jeg at jeg har landet, og dette har jeg lyst å dele med deg. Kanskje det kan inspirere deg til hvordan du kan tenke rundt årets ord?

Med å ta tak i et ord på denne måten får det nemlig en dypere mening. Ikke bare har selve ordet en bestemt betydning, men også de enkelte ordene knyttet til.

For meg, må jeg si at det vil bli en rettesnor for hele året mitt. Ved å fokusere på de ulike ordene gjennom året, vil det hjelpe meg å gjøre de rette tingene. Og det er jo smart, eller hva 😉

 

Her kan du se hvordan jeg har bygget opp ordet og hva SMART betyr for meg i år.

Jeg vil utdype mer rundt de enkelte ordene etterhvert.

 

System

Har du noen gang fått anbefalt et system? Eller googlet for å finne en programvare som kan hjelpe deg med planlegging, redigering eller lignende? Det har jeg, og har derfor også testet ut utallige ting.

Som en konsekvens av dette har jeg en brukerkonto på x antall programvarer og system jeg ikke bruker aktivt. Derav det stadig tikker det også stadig inn mail i innboksen min fra disse. Jeg har også abonnement på mange e-postsystemer, som kanskje er ganske naturlig når du jobber med e-postmarkedsføring.

Men trenger jeg alt dette? Nei!

Lurer du på hvilket e-postsystem du skal bruke? I denne artikkelen hjelper jeg deg å finne e-postleverandøren for ditt behov.

 

Mindre systemer, mindre forstyrrelser

Som du skjønner så har jeg behov for å gjøre en skikkelig opprydning. Kvitte meg med systemer jeg ikke bruker, og rydde opp i det jeg bruker.

På nettsiden min finner du lenker som leder til ulike e-postsystemer, og dette må jeg få orden på.

(Du husker kanskje at jeg testet ut et system jeg vurderte å ta i bruk? Du kan lese mer om der i evalueringen min av 2023).

Det ordet system handler om i denne sammenhengen, er rett og slett å se på de systemene jeg har, eller programvarer om du vil. Hvordan jeg bruker dem og om jeg kan bruke de på en bedre måte.

 

Strategiplan - mitt viktigste system

Et system som også er viktig for meg er strategiplanen min. Denne er mitt arbeidsverktøy gjennom året, som sikrer at det jeg gjør er knyttet til målene jeg har satt meg.

Selv om den ikke er en programvare, er strategiplanen for meg et system som er bygd opp mot akkurat dette. En litt annerledes desember enn tenkt og 3 ukers sykdom i starten på året, har gjort at jeg ikke er kommet så langt, men det går fint. Jeg gleder meg til å ta fatt om ikke så lenge.

Uten tvil er dette smarte grep for meg å gjøre. Mindre systemer, mindre unødvendige forstyrrelser på mail og varsler her og der. Ikke minst er det smart å få på plass en strømlinjeformet flyt mellom systemene jeg står igjen med til slutt. Å bygge opp en strategiplan for aktiviteter, oppgaver og innhold i markedsføringen, skaper et unikt system som er i tråd med mål og delmål.

 

Mangler du en strategiplan?

Jeg kan hjelpe deg på en E-post VIP dag! Les mer her.

 

Målgruppe

Jeg oppdager stadig nye ting om målgruppen min, og når jeg ser tilbake på tankene jeg hadde om drømmekunden da jeg startet businessen, kan jeg også se at ting har endret seg underveis.

Antageligvis nikker du når jeg sier at målgruppen ikke er konstant. Med det mener jeg at ting endres i tråd med utviklingen av businessen.

Da Happy Business kom til verden, så var det med mål om å være et tilbud til gründere og små bedrifter som trengte å frigjøre tid til å kunne utvikle bedriften sin. De første tjenestene jeg tilbød var administrasjon av medlemsportaler og levering av nyhetsbrev. Dette er fremdeles oppgaver jeg gjør for mine nåværende kunder, men min tanke om hvem drømmekunden min er, er enda tydeligere nå enn for 4 år siden. Jeg vet også mer om hvor skoen trykker for målgruppen og hvordan jeg best kan skape mer frihet for dem.

Selv om jeg vet mer i dag, kan jeg også lære enda mer.

 

Hvorfor er dette viktig?

På bakgrunn av tallene mine på sosiale medier ser jeg at jeg har et forbedringspotensial på dette feltet. Jeg opplever at rekkevidden ikke er som jeg skulle ønsket, og målet mitt med å fokusere på arbeidet med målgruppen, er at det vil føre til positive endringer her.

Ser jeg på resultatene på e-postmarkedsføringen, forteller tallene at jeg kjenner målgruppen min ganske godt. Men jeg får også bekreftelse på dette gjennom svar jeg får på nyhetsbrevene mine.

Jo klarere kunnskapen om drømmekunden er, jo enklere er det å snakke direkte til mine fine.


Bildet av målgruppen og hvem drømmekunden min er skal derfor i 2024 bli enda tydeligere. Dette er en krevende og utfordrende jobb, men også en suuuperviktig jobb.

Å jobbe med målgruppen er alltid smart, og er noe jeg også anbefaler deg å bruke litt tid på dette året.

 

Automatisering

Spare tid? Ja takk! Mindre manuelt arbeid? Yes, please 🙂

Hvis vi skulle laget en liste over alle oppgaver som skal gjøres i en bedrift, hadde lista blitt lang. Det er noe vi ikke tenker så mye over i hverdagen kanskje, men å drive en business inkluderer så mye mer enn å sende en faktura for jobben du har gjort. Noe vi aller helst kunne tenke oss å gjøre ofte, men som hehe, også tar av tiden vår.

Visste du at det er mulig å automatisere utsending av faste fakturaer?

Jeg har allerede mye på plass, men kan jeg gjøre mer? Effektivisering av tidsbruk er målet, men også å automatisere større deler av kundereisen.

Å utarbeide slike funnels tar tid, men vil på sikt lede meg mot målet å automatisere mest mulig av businessen. Like viktig i denne forbindelse er å sørge for å kvalitetssikre og oppdatere det som allerede er på plass.

En viktig ting for meg i år blir derfor å bruke tid, for å spare tid på sikt.

Høres det smart ut, synes du?

 

Resultat

For å overleve, må bedriften skape resultater! Så enkelt. Men hvordan vite at du skaper resultater. Er det bare å måle antall kroner inn på konto? Jeg vil si nei. For hva er det som gjør at du tjener penger. Hvor kommer pengene fra? Og er det mulighet å tjene mer?

Nei, jeg er ikke redd for å si det høyt. Jeg vil tjene mer penger!


Så hvordan få det til? Det er dette denne brikken i mitt smarte år skal handle om.

Det er et svært felt dette her, for det er så mange prosesser og elementer som kan påvirke resultatene. I første omgang må jeg derfor velge ut hvilke områder jeg skal dukke inn i. Å gape for stort er langt fra smart. Heller dumt. Deretter blir det å jobbe målrettet mot å få tallene til å bevege seg i en positiv retning, og steg for steg nærme seg målet.

Når jeg nå sitter å skriver dette blogginnlegget ser jeg for meg å ha fokus på følgende i første omgang:

  • rekkevidde SoMe
  • bygge e-postliste
  • konvertering

Jeg er ganske overbevist om at bedre resultater på disse områdene, vil føre til bedre resultater for bedriften.

 

Tro

Tro kan flytte fjell sies det. Om vi ikke har sett det fysisk, er jeg sikker på at vi kan være enige om at vi får til mye mer når har selvtillit og tror på oss selv er tilstede, enn når hodet fylles av negative tanker.

Såvel som indre faktorer, som tro på egne ferdigheter, påvirkes vi også av ytre faktorer. Vi har nettopp blitt kjent med et nytt ord som “dyretid”, vi har en verden som preges av krig, og jeg tror også vi har et samfunn som nå duver i etterdønningene av koronaepedemien.

Alt påvirker oss, men det er også du som eier av din egen bedrift og business, som har den største påvirkningskraften på hvilke resultater du skaper.


Derfor er dette ordet, tro, et ord som alltid vil være viktig for meg. For å nå målene mine, og skape de resultatene jeg ønsker, er personlig utvikling og mindset et viktig felt å jobbe med.

 

Vil disse grepene gi meg en smartere business?

Aller først må jeg si, at når jeg nå har skrevet denne artikkelen, kjenner jeg at jeg er skikkelig fornøyd med valget av årets ord. Å sette en intensjon for året, både gjennom selve ordet SMART, men også å gi hver bokstav et ord, gir ordet en dypere mening,

Hver av disse ordene kan stå selvstendig, men det er ikke det som er ønskelig. Jeg ønsker å være smartere enn så.

Det jeg ser er at alt henger sammen.

  • For å skape bedre resultater er det en fordel å ha fokus på å treffe målgruppen bedre.
  • Å jobbe med å utvikle en god strategi gjør at jeg får et godt system på arbeidet mitt i det daglige arbeidet. Lær hvordan du lager en strategiplan her.
  • Det å få ryddet opp i systemene mine og knytte disse sammen vil gjøre at jeg kan automatisere kundereisen og frigjøre tid.
  • Analyseverktøyene i systemene vil vise meg hva jeg bør ta tak i, og dermed hjelpe meg å kunne gjøre de riktige justeringene, for å kunne ta neste steg nærmere målet.
  • Tro på prosessen, målene og meg selv vil være avgjørende for å lykkes

Jeg gleder meg til å ta fatt, og vil garantert dele mer av prosessen med deg både på instagram og i nye blogginnlegg på nettsiden min.