Tilbake til E-post bloggen

Hvorfor trenger du en strategiplan, og hvordan lager du en?

e-postmarkedsføring e-postmentor strategi Dec 06, 2024
Kvinnelig gründer jobber med laptop fra kafé og drikker kakao når hun hjelper kundene sine med strategi for e-post og nyhetsbrev.

Vi nærmer oss slutten av året og det er tid for både evaluering og nye planer. I den forbindelse pleier jeg alltid å lage en strategiplan. Et overveldende ord synes noen, og føler at det virker litt voldsomt.

Jeg vil påstå at 95 % av de jeg får forespørsler fra om hjelp med e-postmarkedsføring og nyhetsbrev mangler en strategiplan. Det synes jeg er veldig synd! For du vil ikke skrive e-poster bare for å skrive e-poster. De skrives for en grunn! Du har mål du vil nå, og vil levere innhold som hjelper deg å nå disse.

I denne artikkelen har jeg lyst å gi deg svar på hvorfor du bør bruke tid på å legge en strategi, og gi deg noen gode råd på veien, slik at du også kan lage din egen.

 

Planlegging

Dette med planlegging er ganske individuelt. Noen går virkelig ned i detaljer, mens andre holder seg til overordnede linjer.

Men en ting kan vi vel være enige om? Planlegging er smart - og viktig!

Uten en plan og en tanke blir businessen fort styrt av tilfeldigheter.


Og det ønsker du vel ikke?

Sannsynligvis har du mange ideer rundt nye produkter og tjenester, og ser muligheter for både videreutvikling av det du allerede tilbyr i bedriften din. Med en strategiplan vil den hjelpe deg med å stake kursen og sørge for at det blir enklere å holde fokus.

Uten å ha tenkt gjennom HVA du skal gjøre og NÅR du skal gjøre hva, overlater du bedriften din til tilfeldigheter og kan fort ende opp med det du har i dag.

Dette er en påstand satt litt på spissen, men jeg mener oppriktig at du vil oppnå mer gjennom å ha en plan. Den gir deg ikke bare en klar retning, men den vil også være et godt verktøy for struktur, prioriteringer og produktivitet.

 

Hva er en strategiplan?

Strategi er ikke så komplisert og omfattende som du kanskje tror. En strategi er jo en plan, men det som skiller en strategiplan fra vanlig planlegging er at den skal gi mening og retning for arbeidet du skal gjøre. Den sørger for at arbeidet du gjør er målrettet, relevant og effektivt.

Det du fyller denne planen med, er der fordi du har en plan og tanke bak det. Gjennom å gjøre vurderinger og gjennomtenkte valg får du en klar retning mot målene dine. På denne måten vil det bli enklere for deg å nå disse, og ganske sikkert raskere, enn om du ikke har en strategiplan.

En strategiplan er et strukturert dokument som fungerer som et veikart og guider deg i arbeidet med din markedsføring.


Akkurat dette er litt viktig for meg å presisere. Denne planen er en plan for ALL markedsføring. Ikke bare for dine e-poster og nyhetsbrev, men også for innholdet i alle kanaler du bruker, også sosiale medier og nettsiden din

Med andre ord - den vil hjelpe deg å få en rød tråd i alt du gjør!

 

Hvilket innhold skal du ha i planen din?

Som jeg nevnte tidligere er det ofte individuelt for hvor mange detaljer du fyller planene dine med. For å kunne bruke en strategiplan i praksis, er det viktig at den inneholder nok informasjon at den gir mening for deg, men likevel unngå detaljerte skildringer.

Klarer du å begrense innholdet, er det enklere å ta innover seg, og på den måten peke retningen for arbeidet ditt gjennom året. Har du for mye innhold, vil det fort bli vanskelig å orientere seg i den, og du vil ende opp med å ikke bruke den i praksis.

Så hva skal en strategiplan for din markedsføring inneholde? Jo, de overordnede detaljene. Den skal vise deg hva du skal ha fokus på til et hvert tidspunkt gjennom året. De valgene du tar her, er basert på de vurderingene du gjør om hvilke handlinger du skal gjøre for å nå målene dine.

Min anbefaling er å ha minimum disse 3 elementene med i strategiplanen din:

  1. Målsetting
  2. Strategi
  3. Innhold
  4. Frekvens og timing
  5. Tidsplan og tidsfrister

Når du skal lage en strategisk plan for e-postmarkedsføringen din må du altså tenke gjennom hva du skal gjøre for å kunne skape resultatene du ønsker gjennom din e-postkanal.

 

Hvordan lage en strategiplan?

La oss for eksempel si at du har et program, et kurs, et produkt eller tjeneste du selger. Skal du selge dette en gang i løpet av året, eller flere? Når skal du selge det?

Dette er det første jeg pleier å ta tak i når jeg lager en strategiplan. Jeg plasserer de overordnede målene. Deretter bryter jeg det videre ned.

Et strategisk grep er å ha flest mulig potensielle kunder å selge til. Dette løses ved å promotere en opt-in i forkant av salgsperioden. På denne måten leder jeg nye folk på e-postlista mi og dermed en direkte linje til flere potensielle kunder. For å være enda mer strategisk, bør denne freebien være relatert til det som skal selges.

Men jeg er enda ikke klar til å selge. Rettere sagt. E-postlista mi er ikke klar for å bli solgt til.

Noen av de som er der, er kjent med meg og mine tjenester fra før, men ikke alle. De som akkurat har registrert seg for å få min freebie, har kanskje akkurat oppdaget meg. Derfor må jeg bruke tid på å skape tillit FØR jeg selger tjenesten min.

Som du kanskje skjønner, så trenger du en plan for hva du skal gjøre når. Du må tenke gjennom når du skal ha fokus på å skape tillit og bygge relasjoner, og når du skal trøkke på med salg. Dette handler om frekvens og timing, og dette vil forme seg etterhvert som du utvikler strategiplanen din.

Før du setter punktum og sier deg ferdig med planen, er det en vesentlig ting som må på plass: en tidsplan og tidsfrister. Har du ikke dette, kan den fort ende opp med å bare bli nok en plan. Når du får på plass dette elementet har du plutselig en plan med handlekraft, som er det du trenger for å kunne gjennomføre og følge strategien du har lagt.

 

Hvorfor strategiplan?

Jeg kan aller først svare på hvorfor du ikke allerede har en strategiplan den dag i dag.

Gründerlivet er travelt, og dette med planer er kanskje ikke noe vi businessdamer prioriterer å bruke mest tid på. Vi har mer enn nok med å håndtere oppgavene som ligger foran oss dag for dag. Samtidig tror jeg også at dette er noe de fleste føler seg usikre på, og heller ikke har noe særlig erfaring med. Og når du er den eneste i bedriften din, og slike oppgaver også faller på deg, ja da blir det ikke prioritert.

 



Etter å ha lest denne artikkelen håper jeg at du ser at en strategiplan kan være en verdifull ressurs for deg som gründer og businesskvinne, akkurat som for alle andre ledere eller forretningsfolk. En strategiplan kan hjelpe å gjøre hverdagen enklere på flere måter:

  • Den gir deg en klar retning for bedriften din, som hjelper deg å fokusere på de viktigste målene og prioriteringene.
  • Den inneholder konkrete mål som du kan måle resultatene dine mot.
  • Den viser hvilke oppgaver og prosjekter du skal bruke tid på gjennom året.
  • Den hjelper deg å organisere tiden din bedre.
  • Den hjelper deg i å ta beslutninger som er i tråd med målene dine.

Som du skjønner, er det smart å ha en strategiplan, og jeg håper nå at du ser at det er et nyttig verktøy for deg. Det er ikke så skummelt og avansert. En strategiplan er bare tankene og planene dine satt i system. Et system som skal hjelpe deg å nå målene dine.

Bare for å vise deg at dette ikke bare er noe jeg sier, se hva Linda i Lukra veildning sa etter vi laget en strategiplan til hennes bedrift:

“Jeg sitter igjen med en fantastisk strategiplan for ett helt år, som jeg kan bruke om og om igjen!
Har allerede integrert det i andre deler av bedriften min også. Så dette anbefales!
I går kveld testet jeg for gøy, og tok tiden på hvor lang tid jeg brukte på å lage innlegg ut fra strategiplanen.
Jeg skrev caption på 5 innlegg på 20 minutter👏🏼 
Så her har det definitivt løsnet noe!"

Linda Pettersen Myhre

 

Bonusen med å lage en strategiplan for din e-postmarkedsføring er at du egentlig har en plan for ALL markedsføring. Denne planen kan også brukes som utgangspunkt når du skal lage innhold til Instagram, LinkedIn, YouTube eller hvilken som helst plattform du bruker.

Smart! Ikke sant? Håper du blir motivert!