Hvorfor bør du fokusere på e-postmarkedsføring?
Dec 04, 2024Det finnes mange motforestillinger og innvendinger mot e-postmarkedsføring der ute. Og du sitter kanskje med noen av disse tankene selv?
- E-post tar for mye tid.
- Jeg vil ikke spamme kundene mine.
- E-post er ut.
- Det er på sosiale medier det er viktig å være.
- E-post er så masete.
- Jeg føler jeg tigger når jeg skal selge på e-post.
Jeg håper at jeg ved dette blogginnlegget gir deg noen nye tanker om akkurat dette. For jeg mener oppriktig at det er mange som kan øke salget til bedriften ved å være mer strategisk og systematisk på e-postfronten.
Fakta om e-postmarkedsføring
E-post har eksistert siden 1970 tallet og kommer sannsynligvis aldri til å forsvinne. Det har vært en massiv utvikling fra e-posten ble født til nå, og mulighetene kommer garantert til å utvikles videre. Om vi tar en kikk på tall, så vet vi at 85 prosent av alle som bruker internett verden over, bruker e-post. For å gjøre en sammenligning så er 62 prosent av de som er på nett aktive på sosiale medier.
Dette viser at det er enda flere mennesker å nå på e-post enn det er på sosiale medier, og at det forteller meg at det ligger et stort potensiale i å bruke e-post som en markedsføringskanal.
Har du hørt noen si dette?
- Som bedrift MÅ du være tilstede på sosiale medier!
Det er mindre sannsynlig at du har hørt dette:
- Som bedrift MÅ du være tilstede på e-post
Jeg opplever at for de fleste gründere og små bedrifter, er det en selvfølge å ha en konto for bedriften på sosiale medier. Når det kommer til å ha et eget nyhetsbrev, er ikke det like selvfølgelig.
Du er sjefen i din egen bedrift, og det er viktig for meg å si at du ikke må noe som helst. Du trenger hverken å være på sosiale medier eller å sende nyhetsbrev. Men det jeg ønsker med dette blogginnlegget, er å motivere deg for å ta i bruk e-post i markedsføringen din.
Sosiale medier vs e-postmarkedsføring
Sosiale medier kan beskrives som et utstillingsvindu. Du viser frem deg selv og øker bedriftens synlighet. I postene dine lar du følgerne dine bli bedre kjent med både deg og bedriftens varer og tjenester. Det er også et fint sted å skape dialog og bygge relasjoner.
Om du skal være strategisk på sosiale medier, bør du være tilstede hver eneste dag. Et nytt innlegg, svare på kommentarer og engasjere deg på andres profiler.
Det er bare en hake: Du har ingen kontroll på hvem som ser innleggene dine.
Det er ingen garanti at alle som følger deg ser innleggene dine, og du vet heller ikke hvem eller om det er noen nye potensielle følgere som får opp innlegget ditt i feeden sin.
E-post er så mye mer enn en salgskanal.
Når potensielle kunder registrerer seg for å være på e-postlista di, forteller de deg egentlig at de er interessert i deg, og synes dine produkter og tjenester er interessante for dem. De vil vite mer og tror at de vil lære noen av deg. Sannsynligvis har du laget en pdf, en video eller lignende som potensielle kunder kan få på e-post.
Når kontaktene dine har gitt deg sin e-post, er det fordi at de synes det du har laget er verdifullt for dem og de har bedt om å få det. Dine potensielle kunder ønsker og forventer å få flere e-poster fra deg. Og det er det som er normalt: at abonnentene får flere e-poster.
Dette betyr at frykten for å virke masete er noe du kan legge bort. Ja, det kan være at noen velger å melde seg av. Men de som virkelig er interessert i det du tilbyr, de vil bli, og er glad for alt du deler!
Sikkerhet
Som nevnt ovenfor er det mye vi ikke har kontroll over på sosiale medier. Algoritmer styrer innholdet ditt. De siste årene er det også flere som har opplevd å miste kontoen sin, helt uten forvarsel. Noen blir hacket, og andre opplever at profilen plutselig er stengt og borte. Alt det harde arbeidet du har lagt ned, gjerne over flere år, er borte vekk. For alltid.
E-postlista er din eiendom. Denne vil du ALDRI miste. Det gir deg en unik mulighet å nå ut til dine potensielle kunder, når som helst.
Når du sender e-poster og nyhetsbrev er det opp i mot 100% av de som er på e-postlista di som får mailen din. Det er ingen algoritmer som styrer hvem som får gleden av å få den. Den havner i innboksen til (nesten) alle du sender den til. Enkelt og greit.
Om du tar i bruk e-post på riktig måte, så er jeg overbevist om at du får gleden av både gode samtaler og økt salg.
Hvis du tenker dette:
- Jeg må virkelig komme i gang med nyhetsbrev.
- E-postmarkedsføring er ikke så dumt.
- E-post er like viktig som sosiale medier
Da har jeg nådd målet mitt 😊 Å motivere deg til å ta i bruk e-post i markedsføringen din.
Føler du deg usikker på hvordan du skal komme i gang?
Registrer deg her, og ta mitt gratis "Kom i gang kurs".