Slik skaper du vekst i medlemsportalen din
Dec 05, 2024
Digitale medlemsportaler har virkelig blitt en hit, og mange har skapt en business rundt dette. Kanskje du er en av de?
Det er ikke uten grunn at mange velger medlemsportal når de satser online. Månedlige betalinger fra medlemmer skaper en viss forutsigbarhet, og gir en inntekt gjennom hele året. Hvis du sammenligner medlemsportal med å selge onlinekurs, som kun gir deg en inntekt ved salg, er derfor medlemsportal mer fordelaktig på denne måten.
Når jeg jobber som virtuell assistent, har jeg kunder som både selger onlinekurs og som driver medlemsportaler. De beskriver forskjellen mellom disse på denne måten.
Medlemsportal:
- Gir en (variabel) inntekt gjennom hele året
- Vil være bevegelse i antall medlemmer, da folk melder seg inn og ut
- Du må levere innhold hver måned
- Du må jobbe jevnlig for å hele tiden få folk med
Online kurs:
- Gir kun inntekt ved salg
- Lager innhold kun en gang
- Gjør en jobb en gang som du kan skape inntekt på flere ganger
- Du må jobbe hver gang du skal ha salg.
Jeg tror det nettopp er denne muligheten til å få en inntekt gjennom hele året som gjør at det har poppet opp med medlemsportaler. Det er heller ingen grenser for hva du kan lage en medlemsportal for viser det seg.
De aller første medlemsportalene ble drevet av onlinegrundere som lærte andre å skape en online business, men nå finnes det portaler for alt i fra sying, trening, lover og regler osv osv.
Men hvordan gjøre medlemsportalen lønnsom?
Det er ingen hemmelighet at det er antall medlemmer i en medlemsportal som styrer inntekten din. Jo flere medlemmer, jo flere kroner inn på konto. Så da er det vel så enkelt å bare få flest mulig til å melde seg inn?
Klart det. Men husk også at jo flere medlemmer du har, jo mer vil det bli å administrere:
- gi tilgang til nye medlemmer
- fjerne tilgang for de som melder seg ut
- inn og ut av Facebookgrupper
- svare på henvendelser og spørsmål
- sende bekreftelsesmailer på utmeldinger
Dette kommer i tillegg til å lage nytt innhold til portalen hver måned, poste på sosiale medier, være aktiv i Facebook-gruppa du mest sannsynlig har for medlemmene dine, ordne annonser, snakke med folk på dm og selge inn medlemsportalen din for å få nye inn.
Summerer du opp timene og tiden du bruker på dette, hvor stor blir egentlig inntekten din?
Du skjønner kanskje hvor jeg vil?
For å skape vekst i portalen din og gjøre den så lønnsom som mulig, anbefaler jeg deg rett og slett å investere i din egen bedrift ved å kjøpe tjenester av en virtuell assistent.
Ditt fokus bør være på én ting. Eller kanskje to, hvis jeg tenker meg om:
- Levere knallgodt innhold i portalen
- Selge inn portalen hos nye, slik at du får flere nye medlemmer enn det som melder seg ut.
Gjør du disse to tingene vil du få fornøyde medlemmer som blir værende, og du får en meldemsportal som er i vekst.
Utfordringer med medlemsportal
Det er spesielt en ting som oppleves som vanskelig for deg som driver medlemsportal. Alle kundene jeg har kundeadministrasjon for gir uttrykk for at utmeldinger er vanskelig.
Setter jeg det litt på spissen, så blir hver eneste utmelding som et personlig nederlag. En utmelding føles som at de sier at det du leverer ikke er godt nok, eller at de ikke liker det godt nok til å bli. Selv om det å tape inntekt er kjipt, er det kanskje ikke det som oppleves som det verste.
De største utfordringene med medlemsportal kan oppsummeres i disse punktene
“ En mindre oppgave å stresse med i en veldig hektisk hverdag.”
Guri Five
Kommuniser bedre og SoMe-klubben
Tid
Hovedoppgaven i en medlemsportal er å levere godt innhold til medlemmene. Dette i form av videoer, oppgaveark og pdf-er, men også ofte drift av en egen Facebook-gruppe hvor du har livesendiger, svarer på spørsmål og kommenterer på andres innlegg.
Det de fleste kanskje ikke tenker så mye over er at det også går mye tid til administrative ting. Du skal holde orden på betalinger, svare på e-poster, gi og fjerne tilganger ved inn- og utmeldinger osv.
Jo større medlemsportalen blir, jo mer tid vil det også gå til slike ting. Tid er penger og ved å outsource og sette oppgaver bort til en virtuell assistent, kan du bruke tiden på det som skaper vekst i portalen din.
System
Det første spørsmålet de fleste stiller seg når de har bestemt seg for å lage en medlemsportal er hvilket system de skal gå for. De vanligste i dag er Simplero og Kajabi, som begge inkluderer mulighet for å bygge innholdet i portalen og e-post.
Overveldende er kanskje et beskrivende ord for følelsen de aller fleste får når de skal i gang og mange spørsmål dukker opp:
- Hvor skal folk melde seg inn?
- Hvordan får de tilgang på innholdet når de melder seg inn?
- Hvordan få alt til å henge sammen?
- Hvordan kan jeg sende e-poster KUN til medlemmene
- Hvordan kan jeg sende automatiserte e-poster
Bruker du en virtuell assistent som allerede har kunnskap om dette vil du få ro til å lære systemet underveis mens du går. Du får alt som skal på plass mye raskere enn å gjøre det selv. Du slipper også å bekymre deg for det tekniske når du skal sette opp medlemsportalen din.
Det mentale
Ikke uten grunn er den mentale biten ved å drive for seg selv vel så viktig som det andre.
Utmeldinger skaper negativ energi og virker demotiverende. Det å hele tiden skulle levere nytt og bra innhold kan også være krevende.
“Rita er er så erfaren og effektiv, og gjør en super jobb som ansvarlig på kundeservice og oppfølging i min medlemsportal”
Helene Ruud Lunner
Løvemammaportalen
Fordeler med virtuell assistent
Har du en medlemsportal eller skal i gang med en, er det flere fordeler med å skaffe seg en virtuell assistent.
Som jeg var innom tidligere så skaper du vekst i medlemsportalen din ved å skape innhold som leverer slik at medlemmene blir værende, samtidig som du stadig får påfyll av nye.
En virtuell assistent vil kunne avlaste deg slik at du får mer tid, slipper bekymringer og negativt fokus. Å sette bort oppgaver som for eksempel administrasjon av medlemskap ved inn- og utmeldinger, ordne tekniske ting i systemet og e-postmarkedsføring, kan du gi slipp på ansvaret. Du vil slippe å huske på de små detaljene og du kan i stedet bruke tiden på å skape godt innhold og ta vare på medlemmene dine.
Synes du dette høres fristende og fornuftig ut? Ta kontakt, så tar vi en prat om hvordan jeg kan hjelpe deg å skape vekst.