Happy Business 2022 - Hva skjedde og hva lærte jeg?
Dec 06, 2024Jeg har aldri gjort en evaluering på denne måten før, men tenkte at jeg skulle gi det et forsøk. Å la tankene som dukker opp når jeg ser tilbake på året 2022, bli til ord gjennom fingrene på tastaturet. Deretter se hva fasiten sier når jeg har satt siste punktum.
Ideen min var opprinnelig å lage et blogginnlegg som kun handlet om e-post og erfaringene jeg har gjort meg i arbeidet med min egen e-postkanal. Men det ble litt feil. For e-postkanalen er en brikke i businessen min, og ikke alt, så nå får du altså hele historien.
En ny start
Nesten 2 år etter jeg stiftet Happy Business, startet jeg på ny. På selveste bursdagen min i janauar fikk jeg bekreftelsen, AS-et mitt var en realitet.
Det var ikke det at jeg omsatte for millioner og tjente så sykt mye penger at denne overgangen ble naturlig, det var for at det i min situasjon var rett for meg,.
Som du kanskje vet, så er jeg delvis uføre. Jeg kan ikke tjene så mye penger som jeg vil.
Ikke helt sannheten, men jeg skal prøve å forklare.
Når du har et enkeltpersonforetak er det ikke den månedlige lønnen som regnes som inntekten din. Hele selskapets overskudd registreres som din inntekt.
For meg betydde det at det ble vanskelig for meg å bygge opp et solid selskap med buffer som gav meg sikkerhet i dårlige tider. Hver desember måtte jeg investere og bruke penger, for å unngå at jeg måtte betale tilbake penger jeg hadde “fått for mye” i uføretrygd, som følge av bedriftens resultat (igjen, ikke er det samme som lønn).
Aksjeselskap ble derfor den beste løsningen for meg. Selv om det koster mer for meg å ha et AS (betaler myyye i avgifter til staten), gir det meg en mulighet til å sakte men sikkert bygge opp bedriften min. Og drømmen min er i denne prosessen, steg for steg til slutt kunne stå 100% på egne bein. Et AS gir meg flere rettigheter. Samtidig kan jeg legge bort en bekymring over å miste penger. Å være delvis ufør, er nemlig ikke så lukrativt.
Hva har jeg gjort
Ja, hva har jeg gjort i 2022? Jeg måtte le litt for meg selv da jeg stilte meg dette spørsmålet. Først tenkte jeg at det ikke var så veldig mye, men realiteten er at det er skjedd ganske mye!
Nettside
I starten på året jobbet jeg knallhardt med å oppdatere nettsiden min og gjøre den SEO vennlig. I tillegg så ønsket jeg å begynne å blogge, og skrev 5 bloggtekster før jeg lanserte den. Alt dette med mål om å bli mer synlig.
Heldigvis fikk jeg god hjelp av Lena i Bli synlig på nett, for dette var ikke noe jeg hadde så mye kunnskap om. For at siden til slutt skulle bli så fin som den er nå, kan jeg takke Dildar i Finix Digital Growth for. Det var en svær jobb som tok mange måneder, og jeg er veldig fornøyd med resultatet.
Jeg gir meg også en klapp på skulderen for å ha holdt bloggaktiviteten oppe.
Hvilke resultater det har gitt meg vet jeg ikke helt enda (må bli bedre på å lese tall i Google Analytics), men det er flere som er kommet inn på e-postlista mi gjennom freebies jeg har på nettsiden, og potensielle kunder har også brukt kontaktskjemaet på nettsiden for å få hjelp med sin e-postmarkedsføring.
Samarbeidspartnere
Noen gangen skal vi våge å tenke STORT, og det var det jeg gjorde da jeg i starten på året knyttet til meg to samarbeidspartnere. Nå ble det ikke helt slik jeg hadde sett for meg, så disse har ikke vært så involvert som jeg først så for meg. Hva som vil skje i fremtiden vil tiden vise.
Opt-in Challenge
I 2022 har jeg arrangert Opt-in Challenge 2 ganger. En på vårparten og en på høsten. Disse har blitt populære, og i løpet av en uke har vi tatt for oss alt det du trenger for å kunne lansere en helt ny freebie. Tilbakemeldingene har vært veldig gode, og dette er noe jeg kommer til å fortsette med å gjøre, men med noen justeringer som vil gjøre challengen enda bedre.
Nye tjenester
En ting jeg hadde bestemt meg for i desember i fjor (2021) var at jeg IKKE skulle lage noe nytt. Jeg skulle fokusere på de tjenestene jeg hadde og bygge disse videre opp. Sånn ble det ikke :-)
KAOS kontroll
I forbindelse med min første Opt-in Challenge i mars lanserte jeg min første nye tjeneste dette året, KAOS kontroll. Noen ganger er det ikke så mye som skal til for å få ting på plass eller finne en løsning, og kanskje ikke mer enn en time.
Dette er ikke en tjeneste jeg har solgt veldig mye, men jeg har bidratt med å sparre rundt ideer til nye freebies, hjulpet med å sette opp en ny e-postkonto og lage automatiserte e-postsekvenser.
E-post Akademiet
I april så Norges første strategiske forum for bedrifter som vil selge på e-post verdens lys. Dette tror jeg er en av mine viktigste tjenester, for her er virkelig fokuset å legge til rette for at du skal lykkes med å skape en salgskanal på e-post. Gjennom et langsiktig perspektiv, veiledning og mentoring vil du i en prosess steg for steg skape det som blir din unike strategi. Ved hjelp av automatiserte prosesser og gjennomtenkte planer vil du kunne skape en inntekt gjennom e-postmarkedsføring.
Jeg er skikkelig stolt av denne tjenesten, og vet at E-post Akademiet vil vokse og bli et verdifullt forum og en viktig verktøy for mange bedrifter fremover.
VIP dag
I oktober bestemte jeg meg for å teste ut VIP dag som en ny tjeneste. Jeg så at det var behov en skreddersydd dag for å få kunne fikse noe som må raskt på plass og ikke minst bli ferdig.
Du vet sikkert hvordan det er? Enten i forbindelse med lansering, eller at du bare har bestemt deg for at NÅ, nå skal jeg ta tak i dette.
Selvfølgelig er det e-postrelaterte ting jeg tilbyr på en VIP dag, og det jeg har hjulpet kunder med i år er å få på plass velkomstsekvenser, satt opp strategiplaner for 2023 og laget en adventskalender.
Spice Up Markesføringen
En ting jeg er opptatt av og har troen på, er å ha en rød tråd i all markedsføring. Det å se muligheter i å ha samarbeidspartnere har likevel ledet frem til noe, og i november lanserte jeg en ny tjeneste sammen med Nora Egeberg, Spice up Markedsføringen. Dette er en tjeneste hvor vi jobber med markedsføringen både på e-post og i sosiale medier.
I desember fylte vi to av tre plasser, hvor vi har fokus på bruk av historiefortelling i tekster og utarbeider en gjennomtenkt plan og strategi mot målet for månedene vi jobber sammen. Vi kan ikke konkludere med noe før vi har gått løpet ut med disse i februar, men vi kan allerede se effekt i arbeidet i form av responsen kundene gir og det de produserer av innhold til sine kanaler.
Min e-postkanal
Jeg jobber med min e-postkanal på samme måte som jeg anbefaler deg å gjøre. Gjennom å sende nyhetsbrev, prøve ut nye freebies, automatisere e-postsekvenser og ha salgskampanjer gjør jeg meg erfaringer. Med utgangspunkt i disse gjør jeg vurderinger for så å eventuelt justere for å få enda bedre resultater.
E-poster
Jeg har valgt å kalle mitt nyhetsbrev for søndagsbrev, for min ukentlige e-post går ut søndags kveld. Dette var en endring jeg gjorde i løpet av året, basert på en undersøkelse jeg gjorde, da jeg spurte leserne mine om når de pleier å lese e-post.
Jeg sender søndagsbrev hver uke, og når jeg har kampanjer kan det gå ut enda flere e-poster. Etter jeg startet å blogge har jeg også delt dette med e-postlisten i en egen e-post.
Ser jeg bort fra automatiserte e-poster har jeg totalt sendt 68 e-poster så langt i 2022. Gjennomsnittlig åpningsrate er 49%.
Freebies
Dette året har jeg både laget nye freebies og jeg har revidert noen gamle.
Jeg har laget autoworkshopen “Lær hvordan du kan kickstarte businessen din og få flere kunder ved å bruke e-postmarkedsføring”. Dette er workshop som er forhåndsinnspilt og kan sees når det passer deg.
En av de freebiene jeg har revidert er PDF-en som gir deg 3 konkrete tips for hvordan du kan få bedre resultater på nyhetsbrevene dine.
Opt-in Challengene mine har også fungert som freebies, siden dette er gratis å delta på. I mars kalte jeg var challengen.
I september laget jeg en Swipefile for velkomstsekvens. Dette ble en veldig populær freebie.
Hvert år pleier jeg også å dele en mal for Strategiplan, som også pleier å være populær.
Velkomstsekvens
Noe jeg snakker mye om er å stadig gjøre små justeringer i e-postkanalen min, og en av de jeg har gjort i år, var å revidere velkomstsekvensen min.
En bedrift er jo i stadig utvikling, og da er det viktig at velkomstsekvensen gjenspeiler bedriften slik den er nå.
Det er også resultaten av denne revideringen jeg har delt i swipefilen jeg laget for velkomstsekvens.
Lanseringer
Ordet lansering gir meg vibber av stress, tankekjør og prestasjonspress. Jeg liker ikke lanseringer, og hadde tatt et valg om å gå bort fra dette. Rett og slett for å ta bedre vare på meg selv. Det gjorde meg ikke godt.
Men jeg har ikke fått det helt til.
Når jeg har hatt opt-in challenge, har jeg fått feelingen av en lansering. Da jeg åpnet E-post Akademiet hadde jeg samme opplevelse.
Jeg tror det har noe med hele pakka. All promotering på sosiale medier, alle e-postene som skal ut og ikke minst ønsket om å skape resultater. Enten å få mange påmeldte på gratis tilbud, eller kunder som kjøper tjenestene mine.
Dette er noe jeg vil fortsette å justere på, for å finne en form som jeg trives i.
Hvilke resultater kan jeg vise til?
Dette året har jeg solgt tjenester for nærmere 500 000. Når jeg ser på dette tallet blir jeg litt stolt! Bak dette tallet finner du 23 nydelige kunder jeg har fått gleden av å jobbe med i 2022.
For meg måles også årets resultater i det vi har klart å skape sammen.
Dette måles ikke bare i kroner og øre, men også i x antall:
- nyhetsbrev
- automatiserte e-postkampanjer
- strategiplaner
- landingssider
- freebies
- nye på e-postlisten
I tillegg til dette har jeg også vært med å bidra til at flere bedrifter har fått flere potensielle kunder på sine e-postlister gjennom Opt-in challengene og gratis veiledning. Konkret hva dette har resultert i, har jeg ingen oversikt over, men jeg velger å tro at noe har det skapt.
Har jeg klart å skape resultater gjennom min e-postmarkedsføring? Ja!
Selv om salgskampanjene mine ikke har gitt meg de største resultatene (enda…) så ser jeg helt klart verdien av å sende jevnlige nyhetsbrev gjennom å skape tillit. Når jeg snakker med folk, både på sosiale medier og i kartleggingssamtaler, så er ting jeg snakker om her noe de viser tilbake til.
Det er et poeng med å putte på et “enda” i parantes. For fakta er at det tar tid fra første møte til et kjøp. Mine, og dine, potensielle kunder trenger mange kjøpsoppfordringer før de kjøper. Vet at det finnes statistikker på dette, men husker ikke tallene her og nå. Kanskje du gjør det?
Noe som er gøy, er at jeg i år tydelig kan spore nye kunder fra noen av mine automatiserte e-postsekvenser.
Å stå ansikt til ansikt med mine begrensninger
Som jeg fortalte innledningsvis så var den første tanken som dukket opp “Har det egentlig skjedd noe?”. Og dette er nok en tanke du kan kjenne deg igjen i. Vi gründere og businesseiere stiller så sinnsykt høye krav til oss selv! I jaget etter de STORE resultatene ser vi oss blinde på de viktige små stegene.
Skal du vokse som bedrift må du utvikle deg og bli bedre. Med andre ord, så må du vokse som person og øke kunnskapen din.
Måten jeg har økt min kunnskap på dette året er i arbeidet jeg har gjort i min egen e-postkanal og med kundene mine. Erfaringer er gull verdt.
Dette året har jeg også lært mye om meg selv. Å stå ansikt til ansikt med mine begrensninger er noe jeg har jobbet mye med dette året. I denne prosessen, så handler det først om å oppdage hva som stopper deg. Og det er ikke alltid lett. Neste steg er å snu og endre disse tankene og overbevisningene. Det tar tid, og jeg er klar for fortsette.