Tilbake til E-post bloggen

Slik ble 2023 i Happy Business- ble det som forventet?

business e-postmarkedsføring egen bedrift Dec 06, 2024
Smilende og glad dame med briller som jobber som e-postmentor og virtuell assistent

Vi er straks ved veis ende av 2023 og det er tid for å gjøre en evaluering av hvordan businessåret ble for Happy Business. Å gjøre en så grundig evaluering i et blogginnlegg som jeg gjorde i fjor, var noe jeg fikk mange gode tilbakemeldinger på. Både at det var kjekt å lese, men også at jeg delte så åpent.

For meg var det også en fin opplevelse, og fikk meg til å virkelig dykke ned i businessen min, på flere nivå. I stedet for å bare kikke på omsetningstall og resultater (som kanskje er mest interessant?), så er det noe med å se på hele bildet. Jeg anbefaler deg virkelig å prøve. Du trenger ikke å dele i et blogginnlegg som meg, men i det minste gjør det for din egen del. Evalueringen i fjor gav meg en annen følelse enn det jeg hadde forventet.

Jeg har lyst å ta med et utdrag fra fjorårest blogginnlegg som du kan lese i sin helhet her.

Som jeg fortalte innledningsvis så var den første tanken som dukket opp “Har det egentlig skjedd noe?”.

Og dette er nok en tanke du kan kjenne deg igjen i.

Vi gründere og businesseiere stiller så sinnsykt høye krav til oss selv! I jaget etter de STORE resultatene ser vi oss blinde og legger ikke merke til de viktige små stegene.

 

Hva har skjedd i 2023?

 

En tung start…

Jeg avsluttet 2022 med en stor optimisme. I løpet av de siste to månedene hadde jeg signert samarbeidsavtaler med 2 nye faste kunder på nyhetsbrev, E-post Akademiet fikk tilskudd av et nytt medlem og jeg startet opp med en ny 1-1 mentorkunde.

Var det nå det skulle løsne?

Allerede i første kvartal snudde det. Ikke bare for meg, men også for kundene mine. Jeg hadde kunder som ikke omsatte som forventet og jeg hadde kunder som møtte livet i døra.
Plutselig ble det en litt tyngre start enn det jeg ønsket, både for kundene mine og meg.

Selv om det er naturlig med svingninger, gjør det alltid noe med deg mentalt når du mister mange kunder på kort tid.

 

Videreutvikling av produktkatalogen

Jeg hadde gått og kjent på at det var noe som manglet i businessen min, og det var et godt tilbud til de som ville starte opp med e-postmarkedsføring i bedriften sin. Da tenker jeg på de som ikke ønsker å outsource tjenesten, men skrive nyhetsbrevene sine selv. Og som ikke hadde lært seg hvordan enda.

E-post Akademiet var ikke det rette stedet for disse. For der jobber vi med å justere, forbedre og utvikle e-postkanalen til å bli en salgskanal. Det er noen steg før du er der.

I februar kom de første skissene til E-post skolen på papiret. Med min bakgrunn som lærer og arbeid med tilrettelagt undervisning og minoritetsspråklige elever, så jeg at jeg kunne lage et godt opplegg og tilbud for de som ønsket å lære seg å markedsføre seg på e-post. Samtidig som jeg sikret at de fikk satt opp e-postprogrammet riktig og fikk på plass alle lovpålagte krav.

Jeg var optimist og klar for å brette opp ermene. Ved å legge til E-post skolen i katalogen følte jeg at mine mentortjenester ble mer komplett.

Hvordan lanseringen gikk i høst, kommer jeg tilbake til.

 

Workshops

I strategiplanen min hadde jeg planlagt å videreføre den populære Opt-in challengen. I mars var det 40 påmeldte. Det jeg opplevde, som jeg også har erfart tidligere, er at det ikke er alle som møter opp. Opt-in Challenge er ikke noe deltakerne har betalt for, og da er det enklere å bortprioritere i en travel gründerhverdag.

Jeg bestemte meg derfor å ta betalt i september, da årets andre challenge ble sparket i gang. Prisen var bare en symbolsk sum (kr 155) og det var 23 som ville være med.

I tillegg til å ta betalt gjorde jeg også en strukturell endring i gjennomføringen av challengen.


Tidligere har jeg kjørt en “tradisjonell” gjennomføring, hvor jeg har hatt livesending og gjennomgang, mens deltakerne har lyttet og deltatt via chat.

Denne gangen la jeg inn et nytt element, co-working, hvor de som var med på challengen fikk mulighet til å interagere med de andre deltakerne og meg. Her var fokuset å kunne dele og vise det de hadde arbeidet med og få tilbakemeldinger på dette. Dette gav en unik mulighet til å kunne justere og optimalisere. Ikke minst var det et lite spark bak for å virkelig få jobben gjort. En løsning som ble satt stor pris på av deltakerne.

Poenget med Opt-in Challenge er ikke nødvendigvis for å lære, selv om du også gjør det. Det viktigste av alt, er å faktisk lage en ny freebie og på den måten ha fokus på å bygge e-postliste. Challengen passer derfor vel så bra for etablerte bedrifter, som selvsagt ønsker stadig påfyll av nye potensielle kunder på e-postlista.

På tide med en ny freebie snart? Du kan sette deg på interesselisten her, så gir jeg et pip når det er dags for neste runde.

 

Nykommer

Litt spontant inviterte jeg til enda en workshop, nemlig Workshop Strategiplan. Å veilede og hjelpe bedrifter med å lage en plan og strategi for markedsføringen er et tilbud jeg har på VIP dager. Jeg syntes det var spennende å teste ut om workshop var et konsept som kunne passe til dette.

Markedsføringen av workshopen kunne nok vært bedre, og to dager før hadde jeg kun en påmeldt. “Skal jeg avlyse?”, var tanker som dukket opp, men jeg gjorde ikke det. Selve workshopen gjennomførte jeg med fire flotte damer.

Denne workshopen kommer igjen, men jeg må finjustere litt på gjennomføringen.

 

Samarbeid

Samarbeid i gründerskap er en fantastisk ting, hvor vi kan bidra med vår kompetanse hos andre. Jeg har hatt gleden av å være gjesteforeleser hos andre, og er veldig takknemlig for de dyktige og flotte damene som har vært gjeste-eksperter hos meg i E-post Akademiet.

Der har vi hatt besøk av Anne Kari Wasenius som har delt sin kunnskap om GDPR, Donna Kastrati hadde foredrag om merkevarebygging og Kristin Samskott har lært oss om tekst som selger. Vår siste gjesteekspert vi hadde besøk av i år var Hege Christine som gav gode råd om funnels.

 

Investeringer

Om du har fulgt meg en stund, så kjenner du til at jeg er delvis ufør. Med dette bakteppet, var det noe som fanget oppmerksomheten min da jeg første gang hørte om HER programmet. Dette er en digital plattform med fokus på å oppmuntre kvinner til å ta del i næringslivet.

Jeg har selv erfart å realisere drømmen min gjennom min egen bedrift. Å skape frihet i hverdagen, men også mulighet for å skape og utvikle, selv om jeg er delvis ufør. Det finnes tusenvis av kvinner som drømmer om sin egen bedrift, som ikke har kunnskapen eller tryggheten som skal til for å prøve. Blant disse, er kvinner som er i mine sko (ufør eller delvis ufør) som ikke tør, og kanskje tror at det er noe de ikke kan gjøre.

HER programmet er et prosjekt som traff meg i hjertet, og for første gang som næringsdrivende har jeg investert i noe som ligger utenfor min egen bedrift. Å gå inn som Funding member i HER gjør jeg et bidrag for å fremme kvinner og mangfold. Gjennom dette er målet mitt å bidra, ta del og bygge nettverk. Jeg ønsker å bli inspirert, få kunnskap og lære, og jeg ønsker å skape vekst for meg selv og bedriften min.

 

Min e-postmarkedsføring

Mine produkter og tjenester handler om e-postmarkedsføring, og hva er vel da mer naturlig å fortelle om og dele erfaringene jeg har gjort meg med min egen markedsføring på e-post med deg?

Dette er ikke noe jeg har snakket veldig høyt om, men jeg har testet en ny e-postleverandør. Helt fra jeg sendte min første e-post har jeg brukt Mailchimp (les mer her). Det er en rivende utvikling i den tekniske verden, og da jeg fikk en forespørsel om å teste ut et nytt e-postsystem, var jeg villig til det.

Jeg har mange krav til et system, og for å flytte permanent, var det mange ting som skulle klaffe. En e-post leverandør må ikke bare kunne levere til mitt behov. For at jeg skal kunne anbefale et e-postprogram til andre, må det også levere det jeg vet mine kunder har behov for.

Kanskje dette blogginnlegget kan være interessant for deg å lese, hvor jeg sammenligner ulike e-postleverandører?

Det ble ingen permanent flytting for meg i denne omgang. Som nevnt, har jeg flere krav, men det som veide tyngst for meg var at det ikke var mulig å lage egne landingssider i systemet og at automatiseringen ble litt tungvint for meg.

Obs!

Om du noen gang skal teste et nytt system som meg, anbefaler jeg deg å ikke gå i samme fella som meg. Jeg hadde opt-ins ute som ledet til både Mailchimp og e-postprogrammet jeg prøvde ut, og noen opplevde da å få dobbelt opp av velkomstsekvensen min. Snakk om å trø i salaten!!! Ikke bra i det hele tatt. Heldigvis var det noen som gav beskjed. Selv om jeg jobber med e-postmarkedsføring daglig, går også jeg på trynet.

 

Jeg er ikke redd for å spamme…

Hver søndag kl. 20 tikker ukens søndagsbrev inn i innboksen til de som er på e-postlista mi. I tillegg til ukens nyhetsbrev har jeg også sendt andre e-poster. Noen ganger til hele lista og andre ganger til en utvalgt gruppe.

Da jeg talte opp, kunne jeg se at jeg har sendt 103 e-poster i 2023. Så ja, e-postmarkedsføring er en jobb, men det er gøy! Vi skal heller ikke glemme e-postene som går ut gjennom automatiseringene, så tallet på totalt antall e-poster er mye høyere. Som du skjønner, jeg er ikke redd for å spamme 🙂

 

Nye potensielle kunder

Hver og en person på e-postlista er en potensiell kunde, og selvfølgelig ønsker du derfor så mange som mulig på lista di. Det er en sannhet med digresjoner. For å få salg vil du ha de rette folka på lista di. Å skape salg gjennom e-post krever heller ikke en stor e-postliste. Det kan jeg skrive under på.

For å rette fokus bort fra antall personer på e-postlista, ønsker jeg heller å tipse om å se på hvor stor prosentøkning du har. Jeg for min del har en økning på 52 % som jeg sier meg fornøyd med.

Måten jeg bygger liste på er gjennom freebies og workshops. Oversikt over hva jeg har gjort får du se snart. Dette året har jeg ikke utviklet nye freebies, så det blir nok et mål for neste år.

 

Lanseringer

I fjor gjorde jeg en beslutning om at jeg ikke ønsker å ha lanseringer. Jeg har ikke fått det helt til. Den største grunnen er at jeg ikke har systemene helt på plass for å gå evergreen med hele businessen. Det er en svær jobb som tar tid, og helt ærlig har jeg ikke hatt helt overskuddet til å gjøre denne jobben.

Selv om du organiserer deg som en evergreen business vil jeg nok aldri komme unna å lansere. I hvert fall om du følger meg på denne tanken: alle produkter som skal promoteres er som en lansering. En freebie krever like mye arbeid som salg av et produkt eller en tjeneste. Det som er gratis krever like god promotering som en betalt tjeneste.

For å skape kunder du promotere produktene og tjenestene dine. Første stoppested er på sosiale medier. Personlig, er det nok denne arenaen jeg synes er mest krevende. Her slåss du om oppmerksomheten og krever stor tilstedeværelse. Jeg er glad for at jeg også har e-postliste. Da vet jeg at innholdet i hvert fall når frem.

 

Har jeg klart å skape resultater gjennom min e-postmarkedsføring?

En av de tingene jeg har hatt fokus på i år er å prøve ut ulike ting. Jeg har hatt flashsalg (24 timer), salg gjennom workshop, invitert til venteliste og mersalg til kunder. Stand på konferanse var ikke noe jeg hadde planlagt, men en mulighet jeg fikk da jeg ble invitert til å bli med på HER Conference & Awards.

Erfaringen jeg kan ta med meg, er at majoriteten av de som har kjøpt produkter og tjenester av meg, er på e-postlista mi. Med andre ord, de som kjenner meg best, som jeg har en form for relasjon med, er de som gir meg sin tillit.

 

Strategier og resultater

Frem til 2023 har jeg hatt det jeg vil kalle en tradisjonell måte å promotere og selge på. Et event i forkant, som for eksempel en ny freebie, en workshop eller webinar, etterfulgt av en e-postkampanje som går over en ukes tid.

For første gang bestemte jeg meg for å teste ut en kortere kampanje som gikk over 24 timer. Jeg hadde ingen event i forkant. Att både min personlige og selskapets fødselsdag er på samme dato, var en fin anledning for et slikt salgsstunt.

Det ble 0 salg…


Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det samme igjen. Selv om det er en litt mer behagelig å selge på (det varer bare et døgn), tror jeg det krever en form for oppvarming for å få resultater. Det at E-post Akademiet (produktet jeg solgte) også er et high-end produkt, krever nok mer enn et flash salg for å få inn nye kunder.

Da jeg skulle lansere E-post skolen denne høsten, gjorde jeg noen strategiske valg jeg mener var vellykket.


I forkant inviterte jeg til Opt-in Challenge. Som du kanskje husker, gjorde jeg strukturelle justeringer. Det jeg gjorde, var å legge opp challengen på samme måte E-post skolen er bygd opp på. Med undervisning, gode demonstrasjoner og instruksjoner, etterfulgt av konkrete oppgaver og gruppeveiledning.

Denne måten å jobbe på var noe deltakerne likte veldig godt, og kanskje spesielt muligheten til å kunne dele skjerm, sitte ansikt til ansikt med hverandre og både få og gi tilbakemeldinger. En slik måte å jobbe på opplevdes som lærerikt og fint. Å bruke denne positive opplevelsen i salget av E-post skolen, tror jeg er den største grunnen til at jeg fikk 5 påmeldinger.

Å dele dette med deg er viktig for meg. Det jeg vil fortelle er at for å lykkes, må det testes og prøves ut ulike ting. Alle erfaringer du tar med deg er verdifulle, både de gode og dårlige.

 

I oversikten under kan du se alle mine promoteringer i 2023.



Kundene er like viktig

Som virtuell assistent og e-post mentor, er kundenes resultater like viktig som mine egne. Å hjelpe mine kunder å skape resultater gjennom e-postmarkedsføring er jobben min. I år har jeg fått gleden av å jobbe med 17 nydelige kunder.

Og her skal jeg være helt ærlig. Noen ganger blir det innertier på første forsøk. Noen ganger går vi på trynet eller havner midt på tre og må jobbe med justeringer. Dette er essensen i det å markedsføre seg på e-post.



E-post er ikke en engangshendelse. Det er en prosess, og hver lille justering er et steg nærmere målet.


Resultater er så mangt i e-postmarkedsføring. For eksempel, var det en seier (både for meg og kunden) når hun fikk av gårde en e-post. Det var et helt år siden sist. Da hun i tillegg fikk et salg på over 15 000 kunne vi feire enda mer.

  • En annen kunde har gått fra 0 til 2600 på e-postlista så langt i år.
  • Når du har en freebie som leder til 2500 personer kan du si at du har truffet blink.
  • Et godt og viktig resultat er også kunden som endelig fikk på plass en automatisert e-post sekvens knyttet til en freebie.

 

Evaluering av businessen

Avslutningsvis har jeg lyst å oppsummere denne evalueringen med å dele hvilke tanker jeg tar med meg videre.

 

I fugleperspektiv

Når jeg ser på Happy Business ovenfra og ned, ser jeg en todelt business.

På den ene siden finner du VA Rita som skriver e-poster og nyhetsbrev til kunder. Ordner landingssider og automatiserte e-poster, fikser tekniske greier og sørger for administrasjon av medlemsportaler.

Når du vender blikket, vil du se mentor Rita som lærer kvinnelige gründere og bedriftseiere hvordan de skal markedsføre seg på e-post. Hvor fokuset er å vise hvordan, veilede og hjelpe, slik at de blir trygge og får kompetanse til å bygge e-postliste, skrive nyhetsbrev og få kunder gjennom sine e-poster.

Dette er Happy Business i et fugleperspektiv. Når jeg nå har gjort en evaluering, er jeg litt usikker på om det er det du ser. Jeg oppfatter at de fleste forbinder meg med mine mentortjenester, og at mange tror at jeg ikke tilbyr virtuelle tjenester lengre.

Har jeg rett?

Del gjerne dine tilbakemeldinger i kommentarfeltet.

I tillegg til dette, kommer det også tydelig frem i markedsføringen min at det er mentortjenestene mine jeg promoterer mest og oftest. Da er det kanskje ikke så rart at det blir sånn…

Dette er noe jeg vil ta tak i og gjøre justeringer på neste år.

 

Markedsføringen

Kanalene jeg bruker er e-post og instagram. Jeg har også en Facebookside, men bruker den ikke aktivt. Det som lander her, kommer fra autoposting. Fint at det er en mulighet da.

Som mange andre opplever jeg at det er tøft å nå ut på instagram. Både rekkevidden og engasjementet opplever jeg som dårlig.

Jeg har enda tilgode at det strømmer på med henvendelser. Min oppfatning er at det er mange som ikke vet om meg og mine tjenester enda. Når jeg treffer gründere og businessdamer får jeg ofte anerkjennende nikk når jeg forteller hva jeg jobber med. De gir tilbakemeldinger på at dette er noe det er behov for.

Det føles som at det står en propp i badekaret. Når du først tar den ut så….


Selvsagt henger dette sammen med hvor flink jeg er på å engasjere meg selv! Ingen unnskyldning og ingen grunn til å vente med å ta action. Faktisk har jeg laget en liten omvendt julekalender for å sparke meg selv litt i gang: å engasjere meg på 3 ulike kontoer på en eller annen måte hver dag.

Hvis du har lyst å hjelpe meg med å nå ut til andre, del gjerne dette blogginnlegget med dine følgere på sosiale medier. Tusen takk på forhånd.

En ting jeg tar med meg fra evalueringen i år, er at annonsering hjelper meg å nå ut til nye. Samtidig ser jeg også at jeg får bedre rekkevidde når jeg har annonser. Dette er noe jeg vil ta mer aktivt med når strategien for neste år legges.

E-postmarkedsføringen er en viktig brikke for resultatene i businessen. Som jeg nevnte, er de fleste kundene mine på e-postlista mi. Det er ikke alltid at salget kommer gjennom en kampanje eller en bestemt e-post. En tanke som er fin å ta med seg.

Med det sagt. Jeg vurderer å ta i bruk flere flater. Jeg har nylig opprettet en Threadskonto og treffer deg gjerne der! Andre ting jeg vurderer er Youtube og podcast. Når alt kommer til stykket, så handler det også om kapasitet, men vi får se hva året bringer. Hva følgerene ønsker og liker er også noe jeg vil undersøke før jeg eventuelt setter i gang med noe.

 

Tallene

Når jeg summerer opp 2023 ser jeg i skrivende stund ut til å lande helt likt som fjoråret. Like i underkant av 500 000.

Selv om omsetningen er lavere enn målet mitt som var på 750 000, men i lys av utviklingen i samfunnet dette året, konkluderer jeg med at jeg er fornøyd.

Disse 12 månedene har bydd på oppturer og nedturer. Selv kjenner jeg på at det har vært mange krevende perioder, både i business og personlig. Dette er en del av pakken, også kalt livet. Jeg minner meg stadig på at jeg er heldig, som har den friheten jeg får gjennom å drive min egen bedrift.

Og selv om bedriften ikke har hatt vekst i form av tall, har den likevel vokst, både i erfaringer og kunnskap. Med dette setter jeg strek, og gleder meg til å dele mine planer for neste år i neste blogginnlegg. Aller først skal jeg nyte noen fridager, og det håper jeg du også gjør.

Målet mitt har vært å være åpen og ærlig, og håper at du synes det har vært fint å lese og kanskje også funnet litt inspirasjon. Jeg setter pris på dine tilbakemeldinger på dette blogginnlegget i kommentarfeltet.